Hvornår: Juli 2016

CYKELTUR PÅ SYDSJÆLLAND

Tour de Tumling
- here we come!

Året tidligere er vi på cykeltur i Nordsjælland med en baby, som nær kostede os vores ægteskab. For meget regn, for lidt søvn, for hårdt.

Nu gør vi det igen! Denne gang med en 2-årig –  stadig med for lidt søvn, men i solskin!

Vi planlægger en uges cykeltur i Sydsjælland, hvor vi har telt med og vores Thule cykelvogn, hvor Orla tager sin middagslur, mens vi drøner derudad. Vi har derfor lagt en rute udfra, at vi kun må kører ca. 20 km på hver rejse dag. Og med vores erfaringer fra året tidligere, som var lidt for anstrengende, er der denne gang lagt hviledag ind. Læs blot videre – det bliver en god tur uden fare for nogle separationer.

SYDSJÆLLAND

Strand og drivhus

B&B på et gartneri

1. dag: Fra morgenstunden tager vi toget fra KBH til Hundige st. med cykler og opbakning. Solen brager afsted og vi ser vores snit til at bade ved Hundigestrand - som i øvrigt er virkelig lækker - mens Orla sover lur på et tæppe i skyggen af nogle store træer et stykke væk fra stranden. Vi cykler fra Hundige til Køge, hvor vi får burger på byens torv og bagefter triller vi videre til Herfølge, hvor vi overnatter på B&B Gartneri Toftegaard, som er et stort gartneri. Her er meget hyggeligt og næste morgen vågner vi op til køer og ænder, der hilser os godmorgen, mens får morgenkaffe i et af de store drivhuse. Der er køkken, hvor vi selv laver morgenmad.

Lejrplads

Friskolen i Dalby

På 2. dagen cykler vi fra Herfølge til Dalby, (her kan man besøge Valø slot, ca. 2 km fra Gartneriet, dog modsat retning af Dalby). I Dalby overnatter vi på et gratis lejrsted ved en friskole med store shelters. Vi slår teltet op og bruger vores trangia med gas. Couscous er i øvrigt et hit. Orla spiser det og det er nemt, da det bliver tilberedt med kogende vand og ikke behøver at koge på et blus i lang tid. Med et blus, skal der jo rationeres. Der er borde og bænke. Vi henter vand på skolen, der har en lille vandpost i skolegården, hvor vandet sprøjter op ad, så man kan slubre i sig på stedet. Ikke helt optimalt, når man forsøger at gribe vandet i en gryde. Men det gik. Der er iøvrigt ikke toilet.

Fine Præstø

Yndig sommerby

3. dag cykler vi fra Dalby til Præstø, hvor vi spiser lækker frokost ved havnen. Præstø er vild hyggelig med en yndig by med brostensbelagte gader, byhuse med bonderoser, en lille strand, havn, kirke, hotel og mini gå gade. Vi overnatter på Præstø campingplads. Her er ikke noget specielt til børn, men der kan bookes små hytter.

Hviledag

På dag 4 holder vi hviledag og hygger i Præstø. Vi tager en tur på stranden og sopper, fordi vejret er blevet gråt. Vi besøger kirken, spiser is på havnen og shopper i genbrugsbutikken.

Dejlige Danmark!

Gåsetårnet

Strandcamping

5. dag kører vi fra Præstø til Vordingborg, hvor vi spiser frokost ved borgruinen. Det var altså også lækkert! Vi er et smut i gåsetårnet før vi cykler videre til Vordingborg strand camping, hvor vejret tillader os en dukkert. Eller fem. I dag orker vi ikke at lave mad på trangia, så Feriefar hjuler efter pizza.

SYDSjælland

Sidste stop: Sommerhus

Pas på! Regnen kommer

Vi pakker teltet ned for sidste gang i denne omgang. Nu slutter vores tour de tumling. Vi kører fra campingpladsen til Vordingborg st, hvor vi tager toget til Næstved st. Herfra cykler vi de 10 km til Karrebæksminde, hvor svigerfamilien har lånt et sommerhus. Her er der også en super fin og børnevenlig strand og masser af sommerstemning. Men det regner, så vi skynder os at springe af cyklerne og taknemmelig for, at vi resten er ferien er i tørvjer.

Pakkeliste

Når man er på cykeltur handler det jo om at pakke let og lidt.
Her er de vigtigste ting, som vi tog med:

– Lommelygte.
– Cykelanhænger (Vores er Thule)
– Letvægts telt – 3 pers. (Vores er Coleman Caucasus)
– Skyggetelt til stranden, så man ikke er afhængig er skygge, når man f.eks. er på stranden
– Trangia sæt til madlavning + gas
– Pixibøger og træ-legemad, som Orla fik lang tid til at lege med, mens vi kørte (hvis han ikke sov)
– Eventuelt et campingpas, som ofte er påkrævet på campingpladsen.

beautiful-bloom-blossom-375152

På gensyn

Cykeltur i solskin er skøn!!! Og det skal vi nok få prøvet igen.

Nu har tidligere prøvet cykeltur med en baby, nu med en tumling, næste gang må blive med to børn… Det har vi til gode!

Det DU har til gode, er at høre en podcast om New Zealand, hvor Cecilie fortæller om en lang og spændende barselsrejse (Hvis du da ikke allerede har hørt den titusindbillioner gange…) Den og mange flere rejse-episoder med børn kan høres på Itunes under ‘Feriemor’.

God fornøjelse og tak fordi du læser med!