Hvornår: Februar 2015

første
familie
ferie

Vores baby er 5 måneder og vi skal på ferie for første gang som en lille familie. Første flytur, første gang på hotel, første gang i eventyrlige Marrakesh.

Vi er afsted i en uge og nyder det fuldt ud. Udover at vi render rundt med bleer i tasken og en klapvogn mellem hænderne er forskellen nu også, at tempoet er helt anderledes og meeeeeeget langsommere end vi ellers er vant til på rejser. Det viser sig faktisk at være ret fedt, for som nybagte forældre er vi er også trætte. Den ene af os er stadig oppe og amme om natten (mest Feriemor), så pauser i løbet af dagen er tiltrængt for alle. Rutinen bliver hurtigt, at vi spiser længe morgenmad på vores hotel, hvorefter Orla tager sin formiddagslur på tagterrassen, mens vi daser. Derefter går vi ud i byen, hvor han tager sin eftermiddagslur i klapvognen.

Et arabisk eventyr

Fly

Efter 4,5 timers flyvetur fra København til Marrakesh lander vi i et eksotisk virvar af snørklede gader, dyttende knallerter og farverige boder.

Riad

Vi bor på en riad i medinaen, dvs. indenfor murene af den gamle bydel. Det er her man let kan fare vild, blive snydt af lokale vejvisere og forsvinde i souken (markedet).
Vi gør det hele. Vi farer vild, vi bliver snydt og vi forsvinder i både souk, hamam og oceaner af couscous – og vi elsker det!

Riad Tarmarrakecht

Vores Riad

Vi bor på en riad, som er en slags bed and breakfast, hvor der ofte er en hyggelig og rolig gård, hvor der tilbydes morgenmad og ofte også aftensmad.

Tagterrasse

Stedet vi bor på, hedder Riad Tamarrakecht. Der er tagterrasse, hvor vi får morgenmad og i stueetagen spiser vi en af aftenerne middag, mens vores baby sover på værelset med sut og alarm. Orla sover i en babyseng, vi har lånt af hotellet. Jeg har selv lagen med, for jeg synes ofte hoteller tilbyder syntetiske tæpper som lagen til babysengene. Vi låner også en elkoger, som vi bruger til at varme grød.

Kølig februar

Der er ingen pool, men det er slet ikke nødvendigt i februar. Det er en del køligere, end vi har forventet, så dagen efter ankomst drøner vi mod den nye bydel, hvor vi finder striktrøjer i H&M. Vi er glade for at bo i medinaen. Herfra kan vi gå til det meste samtidig med, at der er roligt og stille indenfor riad'ens mure.

Djemaa El-Fna

Byens Torv

Djemaa El-Fna er byens centrale torv, som ligger i medinaen (den gamle bydel). Her er der gang i den. Gøglere med aber, slangetæmmere, madboder og friskpresset appelsinjuice. Der er liv på torvet fra tidlig morgen til sen aften, hvor ild-jonglørens arbejdsdag begynder.

Den nye bydel

I den nye bydel køber vi bleer og babymad, som ikke kan fås i den gamle bydel, medinaen. Ellers synes vi ikke, at den nye bydel har meget at byde på.

Souken

Fristelser

Souken er markedet, som i den grad frister mig. Der er tæpper, lune og spraglede. Lamper, der kalder på mig med deres farvede glas. Kurve i flet, røgelse, henna, argan oil, marokkopuder i gul, grøn, blå og med sølv sting. Arrhhhhhh! Det er næsten for meget. Jeg må komme igen en anden gang - uden baby og uden Feriefar. Det viser sig nemlig, at en ja-hat i Feriefars størrelse, er det eneste souken ikke kan diske op med, så jeg kommer hjem med en del mindre Marrakesh-godter end planlagt.

smalle gader

Vi er glade for vores bæresele, da det er meget smalle brostensgader, som ikke er velegnet til klapvogn.

Jardin Marjorelle

En moderigtig oase

Jardin Marjorelle er en stor have fyldt med skulpturelle kaktusser, og i det knaldblå hus blandt de grønne planter har modeskaberen Yves Saint Laurent boet.

Ro

Her er ro, ingen æsler eller gadesælgere, men mange turister. Vi tager en taxa derud fra vores riad og det er nemt at trille rundt i haven med klapvogn. Der tages entre.

Ali Ben Youssef

En gammel skole

I medinaen ligger Medersa Ali Ben Youseef, der blev bygget i 1500-talllet som skole til 900 elever. Ved siden af skolen ligger en moske, som kun er åben for muslimer. Skolen er åben for alle mod entre. Bæresele er i øvrigt også en god ting her, da der er mange trapper.

Kakler 4-life

Den store åbne gård og de små rum, der er dækkede af mønstrede kalker er imponerende smukke. Jeg har det med kakler, som jeg har det med solnedgange og farvede lyskæder. E.L.S.K.E.R det! Lykken må være at bo et sted, hvor lyset altid er gyldent, hvor lamperne stråler af cirkus og hvor havregrød er let at tørre af med en klud!

Autentisk familiested

Tagine a la mums

Vi farer vild i medianen og det kan man blive temmelig sulten af. Heldigvis banker vi ind i restaurant Naima. En ganske lille og simpel familierestaurant, hvor to madammer laver mad i et åbent køkken. Vi får tagine med lækker couscous, mens vores baby sover i klapvognen ved siden af os. Restauranten ligger på Rue Azbest, 30 - det kan være svært at finde.

Når baby sover

Hver aften putter vi Orla i klapvognen kl 19 og så sover han, mens vi spiser. Flere restauranter har mange smalle trapper, men folk er så søde til at hjælpe med at bære klapvogn og sovende baby op på tagterrassen.

cacti-cactus-daylight-110437

På gensyn

Jeg kan sagtens se os besøge Marrakesh igen. Eller Marokko i det hele taget. Det er vildt så nemt, hurtigt og billigt man kan komme til en så eventyrlig by. Næste gang skal vi på en længere rundrejse, hvor vi skal besøge byen Chefchaouen i det nordlige Marokko, der også bliver kaldet ‘den blå by’ pga. de mange blåmalede huse. Byen Essaouira ved Atlanterhavskysten har jeg fået anbefalet, som værende meget hyggelig og slet ikke så kaotisk som Marrakesh. Byen skulle vist være meget blæsende, så selvom der er strand, tror jeg ikke den er ideel til baderi med småbørn. Og så har jeg et stort ønske om at trekke lidt i Altasbjergene. Det burde kunne lade sig gøre med en bæresele… to be continued.

Næste gang vil jeg nok også forsøge at besøge Marrakesh, hvor det er lidt varmere, så vi kan drikke myntethe på tagterrassen i Marrakesh om aftenen, når baby sover. I Februar var det altså lidt for koldt.

Vi kommer dog først tilbage, når Orla kan gå og ikke vil stikke alt i gavflaben. Her er temmelig beskidt og virkelig gang i trafikken med travle æsler og larmende motorcykler. Hans 5 måneder var perfekte, da han hverken kan kravle, trille eller spise rigtig mad og bare sad i enten klapvogn eller bæresele.

Læs også vores rejse, da Orla er 1,5 år og vi tager til Gran Canaria, som både byder på storby, strand og en mega fed zoologisk have.

Så mange gange må Feriefar give mig et nej i souken