Hvornår: juli 2019
Hvem: Mor, Far, Yrsa, 2 år & Orla 5 år

SYDSVERIGE

Sommer i Sverige

Det er sommer og vi skal til Sverige! Vi kører i vores egen bil, som er proppet med soveposer, liggeunderlag, telt, kogegrej og kakaopulver, som redning på en regnvejrsdag. Vi skal være af sted i knap 3 uger og vi skal gøre det hamrende billigt, så vi har råd til at rejse langt til vinter, hvor vi planlægger en længere tur.
Hele herligheden – inkl. al transport, benzin, færge, mad, overnatning og 2 dage i Astrid Lindgrensverden – ender med at koste os under 17.000 kr. Den ramte vi sgu lige i røven. Så nu har vi også råd til eventyr, når vejret kradser i januar.

Ruten

Vi kører fra København og gør stop i:

– Mölle

Sydsverige

Mölle

på tur med telt

Vi sover tre nætter på First Camp i Mölle. der er fri adgang til poolområdet. Det er koldt. Men det er en pool og vi har ferie, så vi hopper i med blå læber. Der er heldigvis også gratis varmt bad, så alt er love! Der er også adgang til køkken med køleskab og opholdsrum. Man kan leje cykler på campingpladsen. De steder, vi ser er i en omkreds af 5 km fra campingpladsen, så egentlig kunne vi have lejet cykler. Men det gjorde vi ikke. Vi tog bilen. Dyt. Båt.

Klipper & Pirater

Vi besøger naturreservatet Kullaberg og leger på klipperne. Vi parkerer ved fyrtårnet og er glade for at have kondis på og ikke klipklappere OG at vores 2-årige gider sidde i bærerygsækken. Vi finder sølvgrotten. Den er lille, og meget mørk.

is fest

I byen Mölle spiser vi is på havnen. Der er også mulighed for at få lækker fisk til aftensmad. Vi kaster sten i vandet og hopper lidt rundt på parkeringspladsen. Ellers sker der ikke meget. Der er også et flot badehotel og muligvis også spa, men ligger ikke liiiiige i vores feriekort.

Nimis

Labyrintiske træTårne

Et vanvittigt og virkeligt flot labyrintisk kunstværk af træ ikke langt fra Mölle. Kunstneren Lars Vilks har siden 80'erne bygget dette kunstværk af drivtømmer og krogede søm. Det er opført ulovligt og den svenske stat garanterer ikke for sikkerheden og derfor er der ingen officiel skiltning. Da vi går tilbage gennem skoven ved 12 tiden, har mange dog - ligesom os - fundet vejen frem til Nimis. Tidligere på dagen var der ingen. Og det er den gode ting ved at blive vækket af små knæ i ryggen kl. 6 - man kommer ofte som de første til attraktionerne! Nimis er ret fantastisk og anstrengelserne værd. Man skal lige 40 minutter igennem skoven og ned ad nogle temmelig stejle skrænter, så lad endelig klapvognen blive hjemme og husk bæresele. Kør til Himmelstorp, find bindingsværkshuset/cafeen og tag stien til højre. Følg stien ligeud efter de gul/orangeprikker. Derefter følg N, som drejer fra stien til højre ind i skoven. Og så ned ad. Vi er fans!! Og kommer helt sikkert igen.

Olofström

Magisk skovsø

Ved Olofström holder vi badepause ved skovsøen Blankaviken, Raslången. Den flotteste skovsø, jeg nogensinde har set. Den er omkranset af høje graner og ved breden ligger der store flade klippesten. Der er også mulighed for at ligge i shelter og gøre brug af allemandsretten og sætte sit telt op.

Öland

PartyPartyland

Vi sover 3 nætter i Borgholm, der er hovedbyen på øen. Det viser sig at være festbyen, hvor alle unge og folk over 40 kommer for at drikke sig ned. Kl. 5.20 bliver jeg vækket af et knaldende nabotelt. Jeg er lige dele forarget, frastødt og misundelig. 5 min. efter vågner mine egne børn og så starter vores feriedag.

Campingpladsen

Pladsen er kæmpestor og har et stort poolområde med musik og underholdning om aftenen. Der er også en lille sandstrand.

byen

Fem minutters gang fra campingpladsen ligger byen, som er en fin lille sommerby med kirke, torv, butikker, pizzaria og en fed legeplads; bygget som et piratskib.

Byrums Raukar

Søjleklipper

På toppen af Öland, ca 50 minutters kørsel fra Borgholm ligger naturreservatet Byrums Raukar med mange flotte søjleformede klipper ud til vandet. Virkelig flotte. Vi leger og har madpakker med og fandt ingen andre spisesteder tæt ved klipperne.
Ikke langt fra toppen af øen ligger også en tema-agtig park, der hedder Lådbilslandet, som ser sjov ud for børn. Der er også Trollskogen i nærheden, som måske også er et besøg værd. Vi nåede hverken bilpark eller skov, men måske andre kan anbefale det?

Sydsverige

Astrid Lindgrens Verden

fedeste sted

Vi køber 2-dages entre billet til parken og det er virkelig rart - mindre kunne vi ikke klare os med. Parken er stor og temaet er naturligvis Astrid Lindgrens kendte fortællinger. Det er som at gå rundt i en svensk miniput-landsby med legepladser og cafeer i Lindgrens-stil. Der er flere daglige teateropsætninger fra kendte scener med Ronja, Emil, Pippi, Karlsson og Brødrene Løvehjerte og når der ikke er forestilling, må man lege i kulisserne. Man skal virkelig gøre sig umage for ikke at falde fuldstændig på røven over det sted. Vi er også meget Astridfil, men mon ikke alle i grunden er det.

hyttetid

Vi vælger at bo inden i parken i en af deres simple hytter uden vand og toilet. Det er billigst. Man kan også bo i nogle meget flottere hytter i pastelfarver og svensk idyllisk indretning. Vi nøjes med hytte nr. 29 med to køjesenge og det er alletiders. Selvom det hedder sig, at man er inde i parken - er det udenfor. Men der er alligevel en form for sammenhæng og vi var glade for at bo der. Et lille tip.... hvis man bor i parken OG bestiller tidlig morgenmad i deres restaurant har man mulighed for at komme ind i parken før den åbner for alle andre. Det var lidt sejt at prøve. For der er gang i den med besøgende om sommeren!

sydsverige

Vimmerby

Astrids by

Vi så ikke meget af selve Vimmerby. Faktisk kun Kalles Lekland, et indendørs legeland a la Leos Legeland, fordi det regnede voldsomt en dag. Men der er en gågade, stormagasin og cafeer.

Katholt & Bullerby

Området omkring Vimmerby er besøgt på grund af Katholt og Bullerby. Det er her husene ligger, som er med i de kendte film fra 1970'er og 80'erne. Vi besøger begge steder og spiser kage. Så er alt godt. Os forældre er mere begejstrede end børnene, som savner legeplads og teater, som vi jo lige har oplevet i Astrid Lindgrens Verden. Måske skulle vi have taget den omvendt rækkefølge og sluttet af med Verdenen. Den overvejelse er hermed givet videre.

Camping Nossenbaden

Det kan blive dyrt i længden at bo inde i Astrid Lindgrens Verden, så vi flytter over på Campingpladsen. Og her er altså også dejligt. Her er meget familievenligt og en rar stemning med en smuk udsigt over søen om aftenen fra restauranten. Der er fine bademuligheder i søen med badebroer og sand.

Västervik

hyggeligste sommerby

Västervik er en super hyggelig lille sommerby med fine huse, cafeer og havn. Vi spiser frokost hos Tante Grøn, som har en hyggelig gårdhave. Det ligger lige bag turistkontoret. Fra Västervik kan man om sommeren tage flere både ud til nogle af øerne i skærgården. På turistkontoret blev vi fortalt, at en dagstur tur/retur til en af øerne kostede ca. 220 skr pp. Vi blev nærige og droppede det.

Gränsö

Vi kørte i stedet til øen Gränsö, som er forbundet med Västervik via en bro. Vi besøger to af strandene på øen, den overfor slottet og den nederst på øen helt til højre, som vist nok hedder Sandvik. Begge strande har meget skygge pga. de mange høje træer og sandet er brunligt. Stranden længst til højre kan vi bedst lide. Der var færre sten og mindre tang. Men stranden er lille og kan let blive proppet. Der er parkering og toilet tæt ved. Lille sti-tip... hvis man har snuden mod vandet er der en lille sti på højre hånd. Efter 5 minutter er man på toppen af skrænten og har den flotteste udsigt over bugten. Og her er der rigelig mulighed for at springe over et par helveds gab, hvis man ikke fik afløb nok for det i Astrid Lindgrens Verden.

Gamleby

Campingpladsen

2o minutters bilkørsel fra Västervik ligger Gamleby, hvor vi bor på campingpladsen KustCamp. Den ligger lige ved den offentligt strand Hammersbadet, hvor der er brun sandstrand med badebro, vipper og ponton i vandet, som vi kaster os hvinende over. Campingpladsen er meget kuperet og vi planter vores telt med den flotteste udsigt over bugten. Man kan også leje hytter. Jeg ville nuppe Greib, Grigg, Idun eller Ull, som ligger med flot udsigt til bugten - tæt på restaurant og badestrand. Hvis man foretrækker at bo med græsplæne foran hytten og en lille legeplads og hoppepude er der hytterne: Ran, Tyr, Trym, Ymer, Ale og Odd. Det er tæt på en anden badebro, hvor der dog ikke er strand.

ICA Maxi forever

Af en eller anden årsag er vores børn de første, der falder omkuld på campingpladsen og derfor også de første, der vågner. Og fordi vi ikke vil vække alle kl. 6 om morgenen finder vi ud af, at det er bedst bare at smække børn, dyner, tandbørster og underbukser ind i bilen og drøne mod vores nye morgenparadis - ICA MAXI 15 min. fra campingpladsen. De har åben fra 6-22 og har kaffe, morgenmad, toilet og svingdør. Her bruger vi nemt to timer hver morgen. Go'morgen og hurra!

Troldejagt i Gamleby

hyggeligste sommerby

I Gamleby tager vi på troldejagt i Troldeskoven, hvor der er opført virkelig mange store og små troldefigurer langs stien. Det er gratis og man kan parkere lige nedenfor stien. Der er også en sti, der går fra Gamlebys torv til et lysthus på toppen af bjerget og videre til Troldestien. Vi brugte ca. en time i Troldeskoven, som i øvrigt er ganske klapvogns-uegnet. En rigtig fin oplevelse!

sydsverige

Markaryd

Elgsafari

Vi besøger Markaryd, der har elgsafari. Der kan man både se elgene fra sin egen bil eller ved at sidde i et lille rødt tog. Både biler og tog kører efter hinanden langs skovstien og flere gange opstod der kø og venten, så vi var glade for at have valgt toget, hvor elgene flere gange kom helt tæt på og spiste af de grene, vi stak ud til dem. Det var en sjov og god oplevelse både for os store og de små. Og forhåbentligt også for elgene.

Så mange ørentviste fandt vi i vores soverposer