Hvornår: Marts 2017

THAILAND

3 uger
i Thailand

Vi skal til Thailand! Vi køber flybilletter og kommer kun gennem DK’s kolde vinter, fordi vi ved, at vi i marts flyver til varme og eksotiske strande. Marts er lige efter højsæson og lige før regntid, så vi håber vi får det lidt billigere. Flybilletterne er ihvertfald billigere end i vinterferien i februar. Vi ender med at betale 11.840 kr for os alle tre fra KBH-Bangkok med en mellemlanding.

Ruten

Bangkok

Vi starter i Bangkok, derefter taget vi nattoget sydpå til Trang.

3 skønne øer

Herfra besøger vi øerne
Koh MookKoh Ngai og
Koh Lanta inden vi tager toget tilbage til Bangkok og hjem til DK.

Sea Life Ocean World

Bangkok

Hvor er stranden?

Vi mærker straks varmen, der vælter ind over os som en forvildet hårtørrer. Allerede i lufthavnen ved bagagebåndet begynder Orla at tage bukserne af og snakker om at bade. 'Lige om snart skat', siger jeg, og undlader at forklare min 2-årige, at vi bare liiiige skal 15 timer i tog, minibus og en frisk sejltur og så kan vi bade.... Vi bor i øvrigt på et lille og hyggeligt hotel; Baan Pra Nond, Bed & Breakfast. Det ligger

hotellet

Vi bor på et lille og hyggeligt hotel; Baan Pra Nond, Bed & Breakfast. Det ligger tæt på en togstation, men temmelig meget klemt inde mellem to motorvejsbroer. De prøver ellers at skjule de kedelige omgivelser med mange grønn planter, flotte farvede kakler, flotte rum og en fin lille pool. Personalet er også venligt, men det er nu lidt trist med den motorvej midt i en tropisk oase.

AIRCON!!!!

Vi har det varmt. Meget varmt, så vi jagter et sted med aircon og det leder os til de kæmpestore og mega dejlige shoppingcentre. I centret Siam Paragon ligger sydøstasiens største akvarium Sea Life Ocean World. Her hygger vi i et par timer og nyder både kulde og dyr.

15 timers togtur

Fra Bangkok til Trang

Vi har købt vand, cola, brød og noget slik, der ligner røde pølser. Vi er klar til vores nattog, som viser sig at blive den bedste oplevelse. Billetterne har vi købt i god tid via hjemmesiden 12go.asia. Det blev 950 kr for to sæder (børn under 3 år er gratis og får ikke et sæde) Billetterne kan ikke sendes, men vi henter dem en time før afgang på et kontor tæt ved togstationen. Vi kører på 2nd class sleeper AC. Vi har fået købt en under og en overkøje, men næste gang køber vi to underkøjer. Det er bare rarest. Vi hygger med vores søde slikpølser, mens vi ser Bangkoks mange bygninger blive til marker og bjerge. Efter en time bliver der serveret aftensmad ved vores sæder og da vi vil i seng, kommer der en togmand og gør sæderne til senge. Han lægger lagen på og vi får udleveret puder og dyne og rent sengetøj. Om natten bliver der ret koldt og vi ender i det lange tøj, vi har med. Og næste morgen bliver vi vækket med morgenmad på sengen. Vi er totalt vilde med tog i Thailand!!!

Koh Mook

Charlie Beach Resort

Vi bor på Charlie Beach Resort, der ligger på øens vestside ved stranden Farang beach. Super dejlig strand, indrammet af frodige klipper. I øvrigt er der ikke tidevand her på samme måde, som der er på øens østside, hvor vandet trækker sig tilbage hver dag. (Efter vi er kommet hjem, har jeg desværre set, at Charlie Beach Resort er lukket permanent. Virkelig en skam, for det var et dejligt sted til en virkelig fin pris).

THailand

Emarald Cave

Stranden i Grotten

En dag er vi modige. Nogle af os ihvertfald. Gennem hotellet booker vi en båd og en guide, som viser os vejen ind til den meget populære natur-attraktion Emerald Cave. Gennem en smal og bælgmørk passage i en klippe, kommer man ind i en smuk og eventyrsagtig lagune i grotten. Klipperne omslutter det klare blå vand - her er virkelig smukt og det eneste, jeg tænker er: lad mig komme ud! Hvad hvis vandet begynder at vælte ind af den lille åbning?!! Heldigvis er Feriefar mere cool. Vi leger og hygger i lagunen inden vi svømmer tilbage gennem grottens mørke. Guiden svømmer forrest med en lygte, efter ham svømmer min mand med vores 2-årige på armen, der er iført en alt for stor svømmevest og så mig, nervøs, men også stolt over, at vi kunne sådan noget med en 2-årig.

Koh Ngai

Hotellet

Vi bor på Thapwarin Resort i 5 nætter. Vi har booket det hjemmefra, men efter to nætter i en hytte med udsigt til junglen og de bagenden af de andre hytter, opgraderer Feriemor til en hytte på 'Strandvejen', fem skridt fra vandkanten. Hver formiddag bader vi i det helt klare vand, leger i store traktordæk, som hotellet har og snorkler få meter fra breden (oplagt til lidt større børn!) Om eftermiddagen trækker vandet sig tilbage pga. tidevand og selvom det ikke er ligeså flot at se på, så leger Orla virkelig godt på stranden. Der er ingen pool her.

Koh Lanta

Hotellet

Vi bor 5 nætter på Narima Resort. Pool, restaurant, strand og mange skyggesteder. Vi sveder stadig. Stranden med sand og nogle steder klipper er ikke den mest børnevenlige. (Der skal man nok til Long beach). Hotellet ligger lidt afsides i et lille indhak af kysten, så man kan ikke gå til de andre strande langs bredden.

på tur

Vi tager en tuktuk til by, marked og den lange brede Long beach, hvor restauranterne ligger på stribe i sandet. En anden dag tager vi en dagstur med kajak og ser en hulens masse vilde aber, som springer på vores kajak, så Feriefar må svinge truende med pagajen.
Da vi igen skal med nattoget tilbage til Bangkok booker vi en privatchauffør gennem hotellet, som kører os de 2 timer til stationen i Trang.

Pakkeliste

De vigtigste ting til vores 2-årige:
Klapvogn; Chicco Lightway (siderne har vi sat fast med velcro, så der ikke kommer vind ind i nakken på barnet) + myggenet + klemmer til fastsættelse af et skyggetørklæde, skyggetelt til stranden, lille oppusteligt badebassin (til badeleg, når der ikke var pool) drikkedunk til Orla, hurtigtørrende hagesmæk, børnebestik, badevinger + korkbælte, UV-dragt, UV-tshirt, solhat/kasket, Orlas yndlings dynebetræk (uden selve dynen), pixibøger og Teletubbies på ipaden (som reddede os på hjemturen)

På gensyn

Thailand er dejlig! Ingen tvivl om det og det er ikke sidste gang vi kommer forbi de vanvittige flotte strande, og så var vi oprigtig begejstret for at køre med nattog. Det fungerede super godt – og så med en 2-årig.

I de 3 uger, vi er afsted ender vi med at bruge 38.600 kr inkl. fly, tog, hoteller og mad. Og duge! Dem kunne jeg pludselig ikke leve uden.

For os var det nok lidt for varmt i marts. Vi kæmpede virkelig med heden og det gjorde også, at vi ikke kom så meget på tur, ud i landsbyer og på jungletrek, som jeg havde håbet. Måske var vi bare ikke modige nok.

Næste gang prøver vi at besøge Thailand før marts, så det forhåbentligt ikke er så kvælende varmt, som vi følte det. Vi skal se flere småbyer, flere vandfald og mere natur. Næste gang skal vi tage toget nordpå til Chiang Mai, hvorfra man kan se templer og få store naturoplevelser. Det har vi til gode.

Det DU har til gode, er at høre min podcast, hvor jeg snakker med Tine, der har rejst 5 måneder i Asien med sin søn på 6 år. (Hvis du da ikke allerede har hørt den titusindbillioner gange…) Den og mange flere rejse- episoder med børn kan du hører på Itunes under ‘Feriemor’.

God fornøjelse og tak fordi du læste med!