Hvornår: Januar & Februar 2020
Hvem: Mor, Far, Orla 5 år & Yrsa 2 år

VIETNAM

Fra syd til nord på 2 måneder

Vi skal på tur! Og gerne så lang tid som muligt. Og gerne et sted, der er varmt i DKs triste måneder, så vi forkorter slud-sæsonen, men ikke FOR varmt, så man stadig kan opleve noget og ikke kun smelte. Også gerne et lidt billigt sted. Et sted hvor man kan bade og se byer. Og hvor infrastrukturen er god og faktisk gerne et land,  hvor man kan køre med nattog…. jeg vil ikke kalde Feriemor krævende. Flot, måske. Og sød og jeg ville helt sikkert lade folk kalde mig en virkelig awesome danser. Men jeg er også en PLANLÆGNINGSMANIAC, når det kommer til ferie….

Kravene ER mange…… og landet blev VIETNAM!

Vi rejser i 2 måneder med vores to børn på 5 og 2 år i januar og februar 2020. Det har været en skøn tur og Vietnam indfriede mange af ønsker, vi havde. På siderne her kan der nuppes ideer – jeg har inddelt siderne i de byer/områder, vi har været i.

Vi rejste fra syd mod nord, da det er en del koldere i nord end i syd, hvor der konstant er omkring 30 grader. Vi håbede derfor at vi kunne ramme de 20 grader, hvis vi sluttede i nord istedet for at starte der. Og det lykkedes. Vi sluttede med 23 grader i Hanoi i slut februar inden vi susede tilbage til DK – kort før hele verden lukkede ned!

Læs mere uddybende om vores
11 stop i Vietnam

Du er ikke engang halvvejs igennem denne  forrygende Vietnamguide med børn.
Læs venligst videre…

40%

Ruten

For overblikkets skyld kommer vores rute her :

Phu Quoc – 2 uger

Phu Quoc

Øen i det sydlige Vietnam, hvor vi bor 5 skridt fra havet

Mekong delta

Området i det sydlige Vietnam med den store og altdominerende Mekong flod

Ho chi min city

Vietnams største by – tidligere Saigon  – et mix af europæisk og asiatisk storby, men proppet med scootere og få trafiklys

Hoi AN

Byen med de mange kulørte lamper, skræddere, smukke gamle bygninger og rismarker

Cham Island

Øerne tæt ved Hoi An, et stille sted med en flot palmestrand

Danang

Tredje største by i Vietnam – det regnede og vi endte i et storcenter. Også dejlig en oplevelse

Hue

Byen med det gamle kongepalads og storslåede mausoleer

Phong Nha Ke bang

Nationalpark med grotter, floder, rismarker og smukke bjerge

Hanoi

Vietnams hovedstad med scootere, streetfood, templer og søen som oase midt i det hektiske Old town

Cat ba

Øen hvorfra man kan opleve Lan Ha bugten – en lidt mindre turistet udgave af Halong Bay

Ninh binh

Området ikke langt fra Hanoi med rismarker, templer, floder og bjerge – her bor vi på det skønneste homestay!

top 10

Vores samlede top ti over fede oplevelser med (små) børn i Vietnam

7D22D676-A806-4EC3-A322-430A4E6A060E

På gensyn Nam

2 måneder i Vietnam har været dejligt. Vi har rejst langsomt og man kan sagtens nå at opleve vores rute på en måned. For os var det rart at have god tid.

Vi vidste godt, at januar og februar ikke er de bedste måneder, når man vil besøge det nordlige Vietnam og det kunne da have været fedt at have været på Cat Ba i 25 grader, så vi kunne have badet og hoppet i havet ved karstklipperne. Og havde vi besøgt Vietnam i marts/april eller varmere var vi også taget til det nordlige Sapa og vandret – det gør vi næste gang!

Og næste gang vi er på langtur, skal jeg huske at planlægge strand ind i starten OG slutningen af ferien. Det var fedt at starte ferien med to uger på Phu Quoc med strand og daseliv, hvor vi kom rigtig ned i tempo. Det kunne faktisk også have været fedt at slutte sådan. Det husker jeg! Og så vil jeg huske Vietnam for smuk natur, søde og hjælpsomme mennesker, flotte templer og tid. Tid til ris, is og os.

Så mange friske forårsruller fik vi spist på to måneder